Dir project is een opdracht vanuit mijn eerste opleiding Mediavormgeving gekomen. Het doel was om te kijken naar de huidige stijl (onderhand de stijl uit 2018) en te analyseren wat er allemaal te zien was, hier conclusies uit te trekken en zelf een rebranding te ontwerpen. Wat mij vooral veel opviel was dat de stijl van ICI Paris XL heel erg het perfectie plaatje deed verkopen en nu nogsteeds wel. Het logo is 'bold' en 'in your face' de reclames trekken veel aandacht naar zich toe en de prijzen lijken te goed om waar te zijn voor de perfectie die je er voor krijgt.
Mijn idee was dat dit juist niet hetgeen is wat vrouwen willen. Ze willen zichzelf zeker mooi maken met makeup en lekker ruiken met luxe parfum, maar niet omdat ze het perfecte plaatje willen najagen. Ze willen het doen omdat ze zichzelf willen zijn en willen uiten naar de wereld.
De huidige beelden zijn heel perfect en serieus. De nadruk ligt op wat voor perfect gladde huid en felrode lippen je kan krijgen, maar met de rebranding moet te nadruk komen te liggen op plezier en het bezig zijn met make-up. Het gaat niet om wat voor perfect plaatje je kan bereiken, maar het gaat er om hoe je jezelf kan zijn en jezelf kan uiten naar de wereld om je heen.
Het nieuwe logo is ook ontworpen met dit in gedachten. Het oude logo is er vooral om heel veel aandacht te trekken en ziet er ietswat goedkoop uit om ook te laten zien dat je de perfecte look voor relatief weinig geld bij hun kan krijgen, maar ik vind dat bij producten waar je jezelf mooi mee wilt maken een net zo'n mooi logo verdient.
Hiervoor heb ik gekozen voor een slank dun lettertype met een serif om het een stuk chiquer te laten ogen. Een haast royaal uiterlijk voor een merk wat de perfecte spulletjes verkoopt om jezelf mooi mee te maken. De rozegoude kleur moet het een stuk minder opvallend maken, het moet namelijk niet gebruikt worden om aandacht te trekken, maar juist om te laten zien wat voor mooie dingen je er allemaal mee kan doen.